Лінгвістичні прийоми легітимації у ЗМІ
DOI:
https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2020.6.69-91Ключові слова:
критичний дискурс-аналіз, лінгвістичний вплив, мовна легітимаціяАнотація
Статтю присвячено прийомам, які використовують у текстах ЗМІ задля представлення певних дій як правомірних чи неправомірних. Для аналізу способів і засобів легітимації було адаптовано схему нідерландського лінгвіста Т. ван Левена. На прикладі дискусії щодо мовної політики компанії McDonald’s проаналізовано прийоми апеляції до авторитету, моральних цінностей і раціоналізації, а також з’ясовано, які з них частіше використовують для підтвердження слушності дії, а які – для спростування певної позиції.
Матеріал надійшов 04.08.2020
Посилання
- Blakar, R. M. (1987). Jazyk kak instrument social’noj vlasti (teoretiko-jempiricheskie issledovanija jazyka i ego ispol’zovanija v social’nom kontekste) [Language as a means of social power (theoretical and empirical studies of language and its use in a social context)]. In V. V. Petrov (Ed.), Jazyk i modelirovanie social’nogo vzaimodejstvija [Language and modeling of social interaction] (pp. 88–125). Moscow: Progress [in Russian].
- Blommaert, J. (2005). Discourse: A Critical Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
- Bolinger, D. (1987). Istina – problema lingvisticheskaja [Truth is a linguistic question]. In V. V. Petrov (Ed.), Jazyk i modelirovanie social’nogo vzaimodejstvija [Language and modeling of social interaction] (pp. 23–43). Moscow: Progress [in Russian].
- Dijk, T. A. van. (1995). Aims of Critical Discourse Analysis. Japanese Discourse, 1 (1), 17–28.
- Domnich, O. (2019). Krytychnyy analiz u doslidzhenni sotsial’no-politychnoho dyskursu suchasnoyi polinatsional’noyi anhliys’koyi movy [Critical analysis in the study of socio-political discourse of modern multinational English]. Odes’kyy linhvistychnyy visnyk [Odessa Linguistic Bulletin], 14, 13–26 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.32837/olj.v0i14.807
- Fairclough, N. (1989). Language and power. London: Longman.
- Fit’o, T. Ya. (2015). Verbalizatsiya opozytsiyi “my” – “vony” u dyskursi rosiys’koyi informatsiynoyi ahentsiyi Russia Today [Verbalization of the opposition “we” – “they” in the discourse of the Russian news agency Russia Today]. Naukovi zapysky Natsional’noho universytetu “Ostroz’ka akademiya”. Seriya: Filolohichna [Scientific notes of the National University «Ostroh Academy». Series: Philological], 55, 266–268 [in Ukrainian].
- Fowler, R. (1991). Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London: Routledge.
- KhosraviNik, M. (2009). The representation of refugees, asylum seekers and immigrants in British newspapers during the Balkan conflict (1999) and the British general election (2005). Discourse & Society, 20 (4), 477–498. https://doi.org/10.1177/0957926509104024
- KhosraviNik, M. (2015). Macro and micro legitimation in discourse on Iran’s nuclear programme: The case of Iranian national newspaper Kayhan. Discourse & Society, 26 (1), 52–73. https://doi.org/10.1177/0957926514541345
- Kiseleva, L. A. (1978). Voprosy teorii rechevogo vozdejstvija [Questions of the theory of speech influence]. Leningrad: LGU [in Russian].
- Kokors’ka, O. I., & Kokors’kyy, B. F. (2016). Evrystychnyy potentsial krytychnoho dyskurs-analizu [Heuristic potential of critical discourse analysis]. Politychne zhyttya [Рolitical life], 3, 79–83 [in Ukrainian].
- Kovalevs’ka, T. Yu. (2008). Komunikatyvni aspekty neyrolinhvistychnoho prohramuvannya [Communicative aspects of neurolinguistic programming]. Odesa: Astroprynt [in Ukrainian].
- Leeuwen, T. van. (2008). Discourse and Practice: New Tools for Critical Discourse Analysis. New York: Oxford University Press. Opytuvannya USAID-Internews “Stavlennya naselennya do ZMI ta spozhyvannya riznykh typiv media u 2019 r.” [USAID-Internews Survey “Attitudes of the population to the media and consumption of different types of media in 2019”]. (2019). Retrieved from https://internews.in.ua/uk/news/onlajn-media-ta-sotsialni-merezhi-perehopyly-liderstvo-u-telebachennya-za-populyarnistyu-v-ukrajini-nove-opytuvannya-usaid-internews-schodo-spozhyvannya-zmi/ [in Ukrainian].
- Pavlenko, V. V. (2015). Dyskursyvnyy analiz i krytychnyy dyskursyvnyy analiz mediadyskursu: do postanovky problemy [Discursive analysis and critical discursive analysis of media discourse: to the problem statement]. Derzhava ta rehiony. Seriya: Sotsial’ni komunikatsiyi [State and regions. Series: Social Communications], 1, 13–16 [in Ukrainian].
- Potyatynyk, U. P. (2016). Lehitymatsiya konservatyvnykh freymiv: kohnityvnyy analiz [Legitimation of conservative frames: cognitive analysis]. Visnyk Kyyivs’koho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Inozemna filolohiya [Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Foreign philology], 1, 53–57 [in Ukrainian].
- Reyes, A. (2011). Strategies of legitimization in political discourse: From words to actions. Discourse & Society, 22 (6), 781–807. https://doi.org/10.1177/0957926511419927
- Ruda, O. (2012). Movne pytannya yak ob’yekt manipulyatyvnykh stratehiy u suchasnomu ukrayins’komu politychnomu dyskursi [The language issue as an object of manipulative strategies in modern Ukrainian political discourse]. Kyiv [in Ukrainian].
- Schulze, М. (2015). Patterns of Surveillance Legitimization: The German Discourse on the NSA Scandal. Surveillance & Society, 13 (2), 197–217. https://doi.org/10.24908/ss.v13i2.5296
- Shkits’ka, I. Yu. (2012). Manipulyatyvni taktyky pozytyvu: linhvistychnyy aspekt [Manipulative tactics of the positive: the linguistic aspect]. Kyiv: Vyd. dim D. Buraho [in Ukrainian].
- Shuhayev, A. V. (2019). Media-dyskurs u mezhakh krytychnoho dyskurs-analizu ta funktsional’noho pidkhodu [Media discourse within the framework of critical discourse analysis and functional approach]. Naukovyy visnyk DDPU imeni Ivana Franka. Seriya: Filolohichni nauky (movoznavstvo) [Scientific Bulletin of the Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko. Series: Philological Sciences (Linguistics)], 11, 172–176 [in Ukrainian].
- Slovnyk ukrayins’koyi movy: v 11 tomakh [Dictionary of the Ukrainian language: in 11 volumes] (1970–1980). Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
- Strizhenko, A. A. (1982). Rol’ i sredstva social’no orientirovannogo obshhenija v burzhuaznoj propagande [The role and means of socially oriented communication in bourgeois propaganda]. Barnaul: Izdatel’stvo Altajskogo universiteta [in Russian].
- Titscher, S., Meyer, M., Wodak, R., & Vetter, E. (2017). Metody analiza teksta i diskursa [Methods of text and discourse analysis] (A. A. Kiseleva, transl.). Kharkiv: Gumanitarnyj centr [in Russian].
- Tretyak, Yu. Yu. (2014). Stratehiyi i taktyky lehitymatsiyi komunikatyvno-dyskursyvnykh roley respondenta v zhanri frantsuz’koho hazetno-zhurnal’noho interv’yu [Strategies and tactics for legitimizing the communicative-discursive roles of the respondent in the genre of French newspaper and magazine interview]. Problemy semantyky slova, rechennya ta tekstu [Problems of word, sentence and text semantics], 33, 213–220 [in Ukrainian].
- Yanush, O. B. (2010). Krytychnyy dyskurs-analiz yak teoriya i metod [Critical discourse analysis as a theory and method]. Problemy semantyky slova, rechennya ta tekstu [Problems of word, sentence and text semantics], 24, 317–323 [in Ukrainian].
- Zhu, Y., & McKenna, B. (2012). Legitimating a Chinese Takeover of an Australian Iconic Firm: Revisiting Models of Media Discourse of Legitimacy. Discourse and Society, 23 (5), 525–552. https://doi.org/10.1177/0957926512452971
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Mariia Chadiuk
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).