Образ письменника в Нобелівських лекціях лауреатів у галузі літератури

Автор(и)

  • Larysa Pavlenko Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: larysa.pavlenko@ukma.edu.ua, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1013-4224

DOI:

https://doi.org/10.18523/lcmp2522-92812018156153

Ключові слова:

публічний виступ, Нобелівська лекція, лауреат у галузі літератури, змістова складова, образ письменника, соціальна роль

Анотація

Постановка проблеми. Зростаючий інтерес до дискурсивного характеру Нобелівських лекцій сприяв науковим розвідкам, які підкреслюють їхню риторичну силу впливу на громадську думку, та популяризації ідей у різних царинах людського життя. Аналізуючи лекції в галузі літератури, більшість дослідників зосереджують увагу на мовних засобах та особистості самого лауреата. Проте характерні риси власне письменника ретельно не розглядалися. Ця стаття продовжує наше попереднє дослідження, яке встановило тісний зв’язок між змістовою складовою Нобелівської лекції та світоглядом лауреата; сама лекція може розглядатися як стисле, але надзвичайно потужне вираження людських та професійних якостей автора.

Мета. Це дослідження має на меті встановити, яким чином лауреати в галузі літератури тлумачать у Нобелівських лекціях поняття письменника, та визначити основні загальні теми, що створюють узагальнений образ.

Методи дослідження. Для аналізу 17 Нобелівських лекцій застосовано метод лінгвістичного опису та спостереження, описовий метод та контекстуально-інтерпретаційний метод.

Основні результати дослідження. Проаналізовані Нобелівські лекції є надзвичайно потужним вираженням людських та професійних якостей лауреатів. На основі лінгвістичного матеріалу ми розробили п’ять тем, щоб описати характерний образ письменника: його соціальний обов’язок; його доля; передумови, які сприяють літературному шляху; його інструментарій та літературний результат. Обговорюючи передумови, які сприяють літературному шляху, ми зосереджуємось на літературній спадщині та особистому творчому процесі. Тема «інструментарій письменника» охоплює дві підтеми: мова та слова.

Висновки і перспективи. Лауреати різною мірою розвивають поняття «письменник», але всі вони наголошують на безпосередньому взаємозв’язку між активною соціальною позицією та долею письменника. Подальші дослідження передбачають поглиблене вивчення окремої Нобелівської лекції з погляду композиційної структури та використання мовних засобів.

Матеріал надійшов 06.06.2018

Біографія автора

Larysa Pavlenko, Національний університет «Києво-Могилянська академія», e-mail: larysa.pavlenko@ukma.edu.ua

кандидат філологічних наук, доцент, доцент кафедри англійської мови Національного університету «Києво-Могилянська академія»

Посилання

  1. Collins Dictionary Online. Retrieved from https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english
  2. Creque, L. (2012). The Nobel Laureates in Literature of the African Diaspora. Hawaii University International Conference on Art and Humanities, 1-14. Retrieved from https://www.huichawaii.org/assets/creque%2C-leah---the-nobel-laureates-in-literature-of-the-african-diaspora.pdf
  3. English Oxford Living Dictionaries. Retrieved from https://en.oxforddictionaries.com/
  4. Frye, J. & Suchan, M. (2017). Nobel peace speech. Journal for Communication Studies, 10, (1), 55-72.
  5. Goldstone, A. (2010) Twenty Nobel Lectures in Literature. Retrieved from https://arcade.stanford.edu/blogs/twenty-nobel-lectures-literature
  6. Hushchin, Y. & Musikhina, A. (2015). Nobelevskaia lektsiia A. I. Solzhenitsyna (istoriia sozdaniia, problemno-tematicheskie I zhanrovo-stilisticheskie osobennosti) [Nobel Lecture by A. Solzhenitsyn (History of Creation, Problem-Thematic and Genre-Stylistic Features)]. Retrieved from http://nobel-centre.com/wp-content/uploads/2015/01/gushin_nobel_lectures_soljenicin.pdf
  7. Kaptsev, V. A. (2014). Transformatsia obraza pisatelia: ot obshchestvennogo statusa k mediinomu imidzhu [The transformation of the writer’s image: from a social status to a media image]. Minsk: BGU.
  8. Lindberg, B. (2011). The Academic Lecture. A Genre in Between. Gothenburg: University of Gothenburg, 1( 11), 38-48. Retrieved from http://ojs.ub.gu.se/ojs/index.php/LIRJ/article/view/1014/885 Web. 25 June. 2017.
  9. Maci, S. (2013). Popularising scientific discourse for an academic audience: The case of Nobel lectures. Token: A Journal of English Linguistics, 2, 45-75. Retrieved from https://books.google.com.ua/books?id=0VZyBgAAQBAJ&pg=PA55&lpg=PA55&dq=nobel+lectures+linguistic+analysis&source
  10. Malavska, V. (2016). Genre of an Academic Lecture. LLCE, 3(2), 56-84. DOI: 10.1515/llce-2016-0010
  11. Merriam Webster Online. Retrieved from https://www.merriam-webster.com/thesaurus
  12. Pavlenko, L. I. (2017). Nobelivska lektsia yak viizerkalennia svitogliadu laureate [The nobel lecture as reflection of laureate’s worldview]. Mova: klasychne – modern – postmoderne [Language: classical – modern – postmodern], (3), 104-111.
  13. Petrova, S. A. (2014). Avtorskaya identichnost I poniatie imidzha v literature: teoreticheskii aspect [Author’s identity and the notion of an image in literature: a theoretical aspect]. Pushkinskie Chtenia [Pushkin Reading], 232-236.
  14. Sofronova, Y. (2014) Nobelevskaia lektsiia Iosifa Brodskogo: sotsiolohicheskie smysly [The Nobel Lecture by Joseph Brodsky: Sociological Meanings]. Vestnik NGTU im. R. E. Alekseeva (The Bulletin of NGTU named after Alekseev), 57-65.
  15. Yaakob, S. (2013). A Genre Analysis and Corpus Based Study of University Lecture Introductions. A thesis in Philosophy (PhD’s thesis). The University of Birmingham, United Kingdom. Retrieved from http://etheses.bham.ac.uk/5241/1/Yaakob14PhD.pdf Web. 8 Apr. 2017.
  16. Yang, Shi-sheng & Yu-xian Zhang. (2010). The Thoughts on the Nobel Lecture of Toni Morrison. Asian Culture and History, 2 (2), 239-242.

##submission.downloads##

Як цитувати

Pavlenko, L. (2018). Образ письменника в Нобелівських лекціях лауреатів у галузі літератури. Мова: класичне - модерне - постмодерне, (4), 68–79. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-92812018156153